بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ادویه ایرانی: فهرست ضروری برای طعم دادن به غذاها

ادویه ایرانی: فهرست ضروری برای طعم دادن به غذاها

انواع ادویه های ایرانی

قرن‌ها پیش، ادویه‌ها گنجینه پادشاهان بودند و به اندازه طلا مورد توجه و علاقه بودند. امروز، لازم نیست هفت دریا را برای یافتن آنها بپیمایید. آنها در سوپرمارکت شما در دسترس هستند. ادویه ها دقیقا چیست؟ بیشتر شامل دانه‌ها، پوسته‌ها، جوانه‌ها، قسمت‌های میوه یا گل، پوست یا ریشه گیاهانی است که در مناطق گرمسیری جهان رشد می‌کنند.

ادویه های ایرانی با رایحه ها و رنگ های متنوع و خواص دارویی متفاوت برای چاشنی و طعم دادن به غذاهای ایرانی مورد استفاده قرار گرفته اند. این چاشنی ها علاوه بر طعم بی نظیری که به غذا می دادند، بیماری ها و بیماری های مصرف کنندگان را نیز درمان می کرد.

عطر و طعم ادویه جات در کنار خواص و فواید شگفت انگیزشان باعث شده است که مردم مناطق مختلف ایران از ترکیب خاصی از ادویه ها در تهیه غذای خود استفاده کنند.

این ادویه ها بر اساس ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی و خلق و خوی بدن ساکنان هر منطقه است.

ایرانی ها بر این باورند که ادویه ها نه تنها به غذای شما طعم می بخشند بلکه فواید بسیار دیگری نیز برای شما به ارمغان می آورند. برخی خواص محافظتی در برابر سرطان، دیابت، بیماری قلبی، التهاب و غیره دارند. در اینجا 11 ادویه سالم ایرانی و فواید شگفت انگیز آنها به همراه نکاتی در مورد نحوه افزودن آنها به رژیم غذایی شما آورده شده است.

چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟ مطلب مرتبط چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟

دارچین یک ماده مغذی قوی، منبع غنی از آهن، کلسیم، منگنز و آنتی اکسیدان است. مطالعات نشان می دهد که دارچین یکی از بهترین داروها برای کنترل و مبارزه با دیابت و فشار خون است.

دارچین از پوست درخت به دست می آید. می توانید پودر دارچین را به وعده غذایی جو دوسر، پای سیب خود اضافه کنید یا آن را به اسموتی خود اضافه کنید. همچنین می توان از آن در نان، کیک و شیرینی استفاده کرد. برای صبحانه مقداری روی پنیر، شیر یا خامه خود بریزید و نوش جان کنید. از چای دارچین نیز می توان برای کنترل قند خون استفاده کرد.

دارچین می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. دارچین طبیعتی گرم دارد و می تواند با افزایش متابولیسم به کاهش وزن کمک کند.

هل سابقه طولانی در استفاده برای تسکین معده دارد. از نظر طب سنتی ایران هل اسیدی را از بین می برد و غذاهای چرب را قابل هضم تر می کند. هل حاوی ماده شیمیایی گیاهی به نام سینئول با خواص ضد عفونی کننده است. هل همچنین دارای رایحه ای متمایز و مطبوع است که در بسیاری از محصولات غذایی مانند چای استفاده می شود. مقداری دانه هل را به چای، قهوه، شکلات داغ یا شیر داغ خود اضافه کنید تا با بوی بد دهان مقابله کرده و به تسکین گلودرد کمک کنید. همچنین در حین پخت مقداری پودر هل به کیک، کلوچه یا نان اضافه کنید.


گشنیز گیاهی معطر است که هم از برگ و هم دانه آن به عنوان طعم دهنده و چاشنی در آشپزی ایرانی استفاده می شود.تخم گشنیز عطر بسیار مطبوعی دارد و از آن در تهیه نبات و برخی شیرینی ها استفاده می شود. تخم گشنیز دارای خاصیت ضد آرتروز و ضد التهابی است. آنها می توانند آب انباشته شده و مایع بینابینی اضافی را با افزایش ادرار از بدن خارج کنند.

از مخلوط پودر دانه گشنیز و عسل می توان برای تقویت پوست، کاهش جوش و درمان اگزمای پوستی استفاده کرد. از تخم گشنیز می توان برای لایه برداری و پاکسازی پوست، کاهش کلسترول خون و در نتیجه جلوگیری از حملات قلبی و سکته استفاده کرد. تخم گشنیز سیستم گوارش و مکانیسم کبد را تقویت می کند و همچنین می تواند از فشار خون بالا جلوگیری کند.

زردچوبه که گاهی به نام زعفران هندی یا ادویه طلایی نیز شناخته می شود ، گیاهی است که در آسیا و آمریکای مرکزی می روید. زردچوبه موجود در فروشگاه ها از پودر ریشه های این گیاه تهیه می شود. رنگ زرد روشن این ادویه الهام بخش بسیاری از فرهنگ ها برای استفاده از آن به عنوان رنگ برای منسوجات شده است. همچنین پودر زردچوبه یکی از مواد تشکیل دهنده پودر کاری است .

کورکومین ماده فعال زردچوبه است که از خواص بیولوژیکی قوی بهره می برد. طب سنتی هند زردچوبه را برای طیف وسیعی از بیماری ها از جمله درد و التهاب مزمن توصیه می کند. طب غربی نیز زردچوبه را به عنوان مسکن و شفابخش مورد مطالعه قرار داده است.

کورکومین ضد سرطان در سراسر جهان به عنوان یک بیماری بسیار خطرناک شناخته شده است که به دلیل رشد کنترل نشده سلول ها، درمان آن دشوار است، اما متخصصان طب سنتی معتقدند در واقع کورکومین موجود در زردچوبه سلول های سرطانی را از بین می برد، رشد رگ های خونی را در تومورهای سرطانی کاهش می دهد و از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.


پودر فلفل قرمز یا چیلی یک ترکیب چاشنی از فلفل دلمه ای خشک شده و سایر ادویه ها است که می تواند طعم تند و آتشینی به غذای شما بدهد. طعم تند و تند پودر چیلی به دلیل وجود ترکیبی به نام کپسایسین در این گیاه است. کپسایسین می تواند اشتها را تحریک کرده و متابولیسم را افزایش دهد. بنابراین مصرف مداوم آن باعث کاهش وزن می شود.

فلفل های معمولی عبارتند از: فلفل نیومکزیکو، فلفل آنچو یا فلفل کاسکابل. اینها معمولاً با ادویه هایی مانند زیره و پاپریکا ترکیب می شوند. از دیگر خواص فلفل قرمز می توان به خواص ضد سردرد و ضد درد، بهبود علائم سرماخوردگی، آنتی اکسیدان و کاهش رشد سلول های سرطانی اشاره کرد.

دانه های رازیانه خواص دارویی زیادی دارند. این دانه گیاهی ترشح هورمون های مورد نیاز خانم ها را تحریک می کند، از این رو معمولا مصرف آن به خانم ها توصیه می شود.

مصرف رازیانه در دوران شیردهی می تواند تولید شیر را افزایش دهد. رازیانه می تواند با رشد سلول های سرطانی مبارزه کند، سنگ های مجاری ادراری را دفع کند و اختلالات قاعدگی را برطرف کند. رازیانه همچنین می تواند نفخ، التهاب و سایر بیماری های روده ای و گوارشی را بهبود بخشد.

بسیاری از شرکت های آرایشی و بهداشتی از این گیاه معطر در تولید لوازم آرایشی طبیعی استفاده می کنند زیرا رازیانه خواص فوق العاده ای برای پوست دارد. تمام اجزای این گیاه از جمله دانه ها، ساقه ها و برگ ها منبع ویتامین های B و C هستند که باعث سنتز کلاژن و حفظ جوانی می شوند.


زیره گیاهی برگی است که در چین، هند، ایران و در برخی از مناطق مدیترانه ای تا سطح زمین رشد می کند. دانه زیره در سراسر جهان به عنوان ادویه محبوب است. زيره به موضوع تحقيقات پزشكی تبديل شده است، زيرا شواهد حكايتی ادعا می كنند كه انواع فوايد برای سلامتی دارد.

ادعا می شود که بیشتر فواید زیره باعث بهبود هضم، سیستم ایمنی و گردش خون می شود. همچنین سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد

زیره سیاه و زیره دو نوع از رایج ترین زیره در ایران هستند. زیره گیاهی با فواید قوی ضد نفخ است. بنابراین مصرف زیره در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب می تواند به کاهش وزن کمک کند.

دانه های زیره حاوی مواد طبیعی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. این بدان معناست که این مواد (آپیژنین و لوتئولین) از موفقیت رادیکال های آزاد کوچکی که به سلول های سالم حمله می کنند جلوگیری می کنند. آنتی اکسیدان ها به شما کمک می کنند تا احساس سلامتی و انرژی بیشتری داشته باشید و از پیری پوست جلوگیری می کنند.

سماق درختچه ای کوهستانی است که میوه های خوشه ای دارد. رنگ میوه قرمز و قهوه ای و طعم آن قابض است اما در زمان رسیدن ترش می شود. این میوه پس از آسیاب شدن به عنوان ادویه همراه با غذاهایی مانند کباب ایرانی استفاده می شود . در یونان باستان از چوب گیاه سوماک برای رنگرزی منسوجات پشمی و در ایتالیا برای رنگرزی چرم استفاده می شد. در برخی کشورها آن را به عنوان نوشیدنی تهیه می کنند که در تسکین درد معده و ناراحتی های گوارشی موثر است.

در طب جایگزین خاورمیانه، استفاده از سماق در کاهش فشار خون یک روش رایج است. بر اساس مطالعات اولیه سماق یک گیاه ضد فشار خون است که فشار خون (فشار خون بالا) را درمان می کند. از طرف دیگر، از هر روش آزمایشگاهی برای اندازه گیری فعالیت آنتی اکسیدانی مواد استفاده کنیم، معمولا این ادویه در رتبه اول قرار می گیرد. بر اساس آخرین تحقیقات، سماق 66 برابر بیشتر از زغال اخته آنتی اکسیدان دارد!

 یکی از سوغاتی هایی که در سفر به ایران می توانید تهیه کنید ادویه ای به نام ادویه هفت رنگ است. این مخلوط از 7 ادویه شامل دارچین، سماق، گلپر، زنجبیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه تشکیل شده است. ترکیب این ادویه ها علاوه بر زیبایی چشم نواز، خواص دارویی بسیاری نیز دارد. ادویه هفت رنگ معمولا در پخت آبگوشت و خورش استفاده می شود .

 

نظریه چهار طنز (مزاج).

در دوران باستان و قرون وسطی، پارادایم اصلی پزشکی نظریه طنز در خاورمیانه و غرب آسیا بود. این نظریه پزشکی مبتنی بر چهار مزاج (میزاج یا مزاج) بود. برخی از مورخان معتقد بودند که این نظریه پزشکی در یونان باستان ایجاد شده است و بقراط پزشک یونانی (460 پ. اما برخی دیگر فکر می کنند ایرانی ها و هندی ها آن را ایجاد کرده اند.

در سطح جهانی، این نظریه پزشکی به طور قطع در ایران به اوج خود رسید، همزمان با چند ریاضیاتی مانند رازز، ابن سینا (ابوعلی سینا) و اسماعیل جرجانی . دانش اولیه چهار طنز به عنوان یک سیستم شفابخش در طب باستان ایران، در دایره المعارف خود به نام قانون پزشکی توسعه یافته است . بر اساس نظریه مزاج های چهارگانه، مواد تشکیل دهنده و کنترل کننده عملکرد بدن انسان عبارتند از: صفرای سیاه، صفرای زرد، خون و بلغم. Avecienna و بقراط هر یک از این طنزها را به عنصری در جهان و شرایط جوی مرتبط کردند:

• صفرای سیاه: مربوط به زمین، با خاصیت سرد و خشک.

• صفرای زرد: مربوط به آتش، با خاصیت خشک و گرم.

• خون: مربوط به هوا، با صفات مرطوب و گرم.

• بلغم: مربوط به آب، با کیفیت مرطوب و سرد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده