مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بزرگترین اقوام ایران

بزرگترین اقوام ایران

مردان و زنان در جشن های عید لباس های سنتی می پوشند. اعتبار تحریریه: یاکوب فیشر /Shutterstock.com

بزرگترین اقوام ایران

ایران کشوری است در نقطه اتصال غرب آسیا و خاورمیانه. ایران با هفت کشور دیگر از جمله افغانستان ، ارمنستان ، آذربایجان ، عراق ، پاکستان و ترکیه همسایه است. این کشور تا سال 1935 به نام پارس شناخته می شد.


ایران ملتی چند قومی با اقوام مختلف است که شامل اقوام فارس، کرد، لر، عرب، بلوچ، ترکمن و ترک است. این کشور از ترکیبی از فرهنگ‌های قرض‌گرفته شده از دور و نزدیک برخوردار است. بسیاری از زبان‌های رایج در ایران شباهت‌هایی با زبان‌های اروپایی و آسیایی دارند. پارسیان بزرگترین قوم ایران است. این گروه قومی بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهد. به دلیل تسلط فارسی، فرهنگ این گروه بر سایر فرهنگ های کشور تأثیر بسزایی داشته است. ایران اقداماتی را برای تضمین حفظ تنوع قومی اتخاذ کرده است. قانون اساسی حقوق گروه های اقلیت قومی در ایران را تضمین می کند. طبق قانون، گروه های اقلیت با گروه اکثریت دارای حقوق مساوی هستند.


پارسی ها

فارس ها و فرهنگ آنها بر جمعیت ایران مسلط است. تخمین زده می شود که آنها 61 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. آنها مناطق عمده شهری مانند تهران، اصفهان، مشهد، یزد و شیراز را اشغال می کنند. زبان رسمی در ایران فارسی است که به فارسی نیز معروف است. این زبان اولین زبان پارسی هاست و اقلیت های قومی از آن به عنوان زبان دوم استفاده می کنند. ایرانیان به داشتن میراث فرهنگی غنی شناخته شده اند. موسیقی، هنر و شعر آنها در ایران بهترین رتبه را دارد. فارس ها اکثریت مناصب دولتی را در اختیار دارند. در نتیجه بر تصمیمات مهم دولت تأثیر می گذارند. بیشتر ایرانیان شیعه، گروه مذهبی غالب در ایران هستند.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!


آذربایجانی

آذربایجانی‌ها که به نام آذری‌ها نیز شناخته می‌شوند، دومین قومیت بزرگ ایران هستند که حدود 16 درصد از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند. آنها یک جامعه ترک زبان هستند که در شمال غربی ایران نزدیک به مرز آذربایجان یافت می شوند. زبان آذری تقریباً شبیه زبان ترکی است که در ترکیه صحبت می شود. آذری ها شباهت زیادی با فارس ها دارند. سبک زندگی آنها تقریباً مشابه است. در شهرها، آذربایجانی ها و فارس ها بطور قابل توجهی با هم ازدواج کرده اند. این افراد بیش از سایر اقلیت های قومی در جامعه ایران ادغام شده اند. آذربایجانی‌ها، درست مانند اکثر ایرانی‌ها، عمدتاً شیعه هستند.


کردها

کردها به عنوان سومین قومیت بزرگ ایران رتبه بندی می شوند. آنها تقریباً 10٪ از جمعیت را تشکیل می دهند. آنها هم مناطق روستایی و هم شهری را اشغال می کنند. کردهای روستایی دامدار عشایری هستند. اکثر کردها مسلمان سنی هستند.


لورس

لرها چهارمین قومیت بزرگ ایران را تشکیل می دهند. آنها 6 درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهند. اکثریت لرها عشایر شبانی هستند. لرها که در مناطق روستایی زندگی می کنند توسط بزرگان قبیله اداره می شوند. از خشن ترین ایل های ایران به شمار می روند. لرها برای شکار روستاهای غیر لر شهرت بدی پیدا کردند.


اعراب

اعراب یک گروه اقلیت کوچکتر در ایران هستند که حدود 2 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. آنها عمدتاً مناطق نفت خیز ایران را اشغال می کنند. اعراب قومی از تبعیض و بی توجهی دولت ایران شکایت دارند. درگیری‌های قومیتی با اعراب و سازمان‌های دولتی در سال‌های اخیر آغاز شده است.


بزرگترین اقوام ایران

رتبه گروه قومی سهم جمعیت در ایران معاصر

1 فارسی 61%

2 آذربایجانی 16%

3 کردی 10%

4 لوری (لرها) 6%

5 ترکمن ها و سایر اقوام ترک 2%

6 عرب 2%

7 بلوچی 2%

گروه های دیگر 1%



منبع: worldatlas.com


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده